Wanneer werkt humor niet in zakelijke uitingen?

De ANWB plaatste een paar dagen terug de volgende vacaturetekst vol vaagtaal op Twitter:

Die tweet leidde tot een lading kritische reacties. De strekking daarvan was: dit is wel een heel onbegrijpelijke manier om te zeggen dat je een vakkenvuller zoekt. En o ja, de link in de tweet werkt ook niet.

Hoe reageer je als bedrijf op zulk commentaar? Het webcareteam van de ANWB deed het zo:

Laten we de angel eruit halen met wat humor, zullen ze hebben gedacht. Dat is een aardig idee, maar de uitvoering is minder geslaagd. Toen was het hek helemaal van de dam:

Au.

Lachen met bedrijven

De lolbroek uithangen in zakelijke uitingen, Coolblue doet niet anders. En ook andere bedrijven wagen zich er meer en meer aan. Het doel: informatie op een positieve, originele manier presenteren.

Wees er voorzichtig mee. Humor is een kwestie van persoonlijke smaak. De woordspeling waarvan je zelf in een deuk ligt, kan bij een ander juist ergernis opwekken. Vraag je af of je doelgroep ook om je grap kan lachen.

Een beledigende grap is sowieso misplaatst in zakelijke teksten. En zoals het voorbeeld van de ANWB laat zien: sta je al met 1-0 achter, dan gooit een misplaatste grap alleen maar extra olie op het vuur.

Foto: Manfred Richter via Pixabay

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s